10 dôvodov prečo sa oplatí jesť chili

Chilli Habanero

Chili a ostré papričky sa môžu zdať ako nezdravé potraviny, často podávaná k niečomu prepečenému, mastnému a slanému, obľúbený evergreen lekárov, ktorí sa snažia človeku naordinovať zdravý životný štýl. V skutočnosti má chili ako také veľa pozitívnych účinkov. Stačí si pamätať na zlaté pravidlo – všetko s mierou.

1. Kapsaicín a chudnutie. Táto látka je alkaloid, a áno, presne toto je to, čo robí chili pálivým. Podľa miery obsahu kapsaicínu sa určuje ostrosť papriky. A teraz to hlavné – môže vám to pomôcť zrýchliť metabolizmus (pamätáte, ako sa pri jedení chili občas skoro spotíte?) a čím viac tepla vaše teplo produkuje, tým rýchlejšie spaľuje tuky. Vraj až do troch hodín po jedle telo spaľuje o pätinu rýchlejšie ako v normále.
2. Vláknina. Vynecháme debatu, na čo všetko je vláknina dobrá (je to dlhý zoznam). Hlavné je, že aj paprika obsahuje svoju dávku.
3. Zlepšená kontrola inzulínu. Diabetici sa musia často radiť s lekárom, čo konzumovať a čo nie. To, že má kapsaicín pozitívny vplyv pre cukrovkárov, nie je len povera, ale zaoberajú sa tým aj serióznejšie vedecké štúdie (v skratke a v angličtine napríklad tento článok).
4. Vitamíny A a C – prvý je dobrý pre hladké fungovanie sliznice, druhý na celkovú imunitu. Funkcií majú tieto vitamíny viac, vzájomne sa podporujú. Nám stačí vedieť, že podobne ako v inej zelenine – napríklad v obyčajnej paprike alebo paradajkách – sa nachádza aj v chili (hoci zďaleka nie v odporúčanej dennej dávke).
5. Železo. Ak máte problém so “železom” a máte naordinovanú špeciálnu diétu, určité stopové množstvo vám ponúknu aj ostré papričky chili.
6. Prečistenie dutín. Tento efekt si nepotrebujete nechať potvrdiť od niekoho iného. Cítite to aj sami, ak máte upchatý nos, alebo vás trápia hlieny, chili vás môže pekne prečistiť.
7. Prevencia pred vredmi. Vraví sa, že korenisté jedlá vredy spôsobujú – a opäť prišlo na naše zlaté pravidlo. V rozumnom množstve totiž chili pomáha kontrolovať žalúdočnú kyselinu, ktorá potom nerozleptáva žalúdočné steny a pomáha budovať zdravú imunitu vo vnútri našej kľúčovej brušnej flóry (kde sa nachádza väčšina buniek zodpovedných za ľudskú imunitu).
8. Lepší spánok. Ľudia, čo pravidelne konzumujú chili, vraj lepšie spia. A nielen preto, že majú v noci menšiu chuť na sladkosti (tiež vďaka hádajte čomu).
9. Nižší cholesterol. Opäť – dlhší lekársky text, ale zdá sa, že chili papričky pomáhajú aj pri udržiavaní zdravej hladiny cholesterolu a mierne pomáha pri prevencii voči infarktu či kardiovaskulárnym problémom.
10. Bielkoviny. Na koniec sme si nechali to, čo so samotným chili presne nesúvisí, ale uvádza sa pri väčšine článkov o pozitívach chili. Telo bielkoviny potrebuje, ostatne, nie je postavené z ničoho iného. Chili sa konzumuje buď s mäsitými jedlami alebo vo vegetariánskej verzii, v oboch prípadoch ide o typické na bielkoviny bohaté jedlá. Dobrú chuť.