Finanční poradcovia sú ako kuchári. Je ich veľa, každý vie čo to doma ukuchtiť, ale len tí ozajstní profesionáli môžu variť na vysokej úrovni. Tu je deväť rysov, ktoré charakterizujú poctivého finančného poradcu.
- Má prehľad. Finančných inštitúcií sú iba na malom Slovensku desiatky, dôležitých finančných produktov sú stovky. Poradca sa musí vo všetkom vyznať, vedieť porovnávať. Musí sa vyznať v zákonoch a mal by byť registrovaný v Národnej banke Slovenska. Nemal by to byť elév alebo krátko zamestnaný človek.
- Radí, nepredáva. Ak vás nejaký finančný poradca vyslovene tlačí do kúpy určitého produktu, zrejme pracuje pre toho, kto ho poskytuje a nie pre vás. Finančný poradca nie je obchodný zástupca banky alebo poisťovne.
- Dáva vám čas na rozmyslenie. Rešpektuje vaše jasné odmietnutie jeho návrhov. Nebráni sa ak chcete konkrétne záležitosti pre istotu prebrať aj s niekým iným. Musí byť otvorený kritike, ale aj trpezlivý k laickým otázkam.
- Nemá k dispozícii len jeden produkt. Konkrétne návrh, či už ohľadom hypoték, poistenia, sporení atď. by mal zahŕňať viac variant a vyčerpávajúco vysvetľovať výhody a nevýhody každého z nich. Finančné poradenstvo sa neustále vyvíja a stále je čo sa učiť.
- Nemá hotové riešenie na prvej schôdzke. Dobrý poradca sa netlačí k vám domov, je dochvíľny, a keď hneď po podaní ruky vie, čo potrebujete, zbystrite pozornosť. Pretože najskôr by si váš klientský stav mal najskôr preskúmať a posúdiť rôzne aspekty veci. Môže si vyžiadať citlivé doklady a zmluvy z vášho života, a potom musí zachovávať absolútnu diskrétnosť.
- Nevyhovára sa na časový tlak. Poradca nemá dávať svojmu klientovi časové uzávierky a naliehať, že končí platnosť nejakého „výhodného“ riešenia. Netrpezlivé tlačenie do obchodu je veľmi zlou známkou vo finančnom poradenstve.
- Emócie nemajú v poradenstve miesto. Peniaze, to sú čisto racionálne veci. Pocity by nemali zasahovať do obchodov. Prehnaný nátlak, príliš veľa zmätenej „vaty“, to sú zlé príznaky. Ani prílišný zdanlivý prehľad o situácii na trhoch, ktoré ovplyvňujú vás život, nemusia byť dobrou vizitkou. Skrátka – buďme realisti.
- Vyzná sa v detailoch. Samozrejme, skúsení poradcovia dokážu umne zakryť, ak v niečom nie sú úplne doma. Práve o to ide vám – aby ste z komunikácie vedeli, či daný finančný poradca už pracoval s konkrétnym produktom, poprípade ako často a ako veľké sú jeho skúsenosti.
- O rizikách sa nemlčí. Ani vtedy, ak možno klient vycúva a poradca menej zarobí. Skrátka – finančný poradca je otvorený a ide mu o dobro svojho klienta na prvom mieste, o svoj zárobok až na druhom mieste. Nereálne výnosy nikdy nesľubuje.