Ako si vyrobiť vlastný plagát

Vlastný plagát

Majú byť plagáty len grafické, textové, alebo zmiešané? Majú byť pastvou pre oči, alebo byť hlavne informatívne? Záleží to len od vás.

Kedysi boli plagáty najmocnejším reklamným prostriedkom, bojovalo sa nimi v politike, ich autori sa preslávili ako originálni umelci. V dobe internetovej sa môže stať tvorcom plagátu doslova každý. Vlastnoručne vyrábané plagáty sú unikátne – nie sú tlačené masovo, čiže môže vám na stene visieť jediný svetový unikát. Môže to byť krásna fotografia z dovolenky, ale aj fotka rodiny, psíka, obľúbeného koníčka… čokoľvek. Plagátom môžete oznamovať dôležité veci v práci, alebo pozývať hostí na detské popoludnie.

Ako urobiť plagát:

Fotoplagáty sú jednoduchšie. Stačí vám doslova 1 fotografia (alebo aj koláž fotografií) – a je to. Predpokladajme, že k fotke máte plné autorské práva. Musíte len dohliadnuť na to, aby mala fotografia dostatočné rozmery a rozlíšenie (s tým vám poradia vo firme, kde sa plagáty tlačia – poprípade vám môžu urobiť drobné úpravy, ako orezanie, prisvietenie, pretože inak vyzerá fotka na monitore a inak na papieri atď.).

Samozrejme, aj obsah fotografie by mal byť kvalitný. Mal by v nej byť príbeh, alebo krása či kľúčový moment. Správne rozhodnutie, či chcete pohľad na detail alebo celok. Nad náhľadom strávte nejaký čas podľa príslovia trikrát meraj a raz rež. Aj pri fotografiách podobne ako pri ilustráciách je dôležité farebné ladenie – každému človeku najskôr do očí udrú pekné farby, až potom konkrétny obsah. Pri úpravách v grafickom editori platí väčšinou pravidlo – menej je viac. V jednoduchosti je krása. Fotku by ste nemali „preplácať“. Keď sa neviete rozhdodnúť, či nejaký prvok áno alebo nie, tak ho jednoducho vynechajte.

Plagáty s textom sú komplikovanejšie a treba sa nad nimi dlhšie zamýšľať. Pri nich je totiž kľúčová informácia – a musí byť podaná jasne a stručne. Ak má vaše posolstvo desať slov, zamýšľajte sa, ako z neho spraviť sedem, päť alebo aj tri slová. Titulok písaný obrovskými písmenami je totiž len jeden a najideálnejšie sú tie najkratšie. Dopĺňajúce informácie sú tiež dôležité, ak ste videli reklamu na podujatie, kde chýbalo miesto alebo dátum, viete o čom je reč. Všetko musí do seba s citom zapadať. Aj farebné tóny, voľby fontov a celková harmónia sú dôležité. Určite sa poraďte s niekým.

Informačné plagáty dosť často vyzývajú k činnosti, čiže musíte rozmýšľať aj, či sa plagát páči aj vášmu publiku. Typografické pravidlá pre tvorbu plagátov sú alchýmia, na druhú stranu, existuje aj plno home-made plagátov, ktoré ťažia z krásy ručnej náhody. Nehovoríme, že váš plagát musí byť marketingová špička, kde je všetko prispôsobené klientom, a personalizovaná správa vychádza z číselnych výskumov dát. Vždy si môžete pomôcť nejakým nástrojom na internete, ktorých sú zdarma veľké kvantá… A potom ostáva už len tlač plagátov. Je to docela lacné… A vlastný plagát je na svete.

Úspech plagátu spoznáte podľa toho, ako sa pri ňom pristavujú ľudia, kývajú hlavou, reagujú na vaše podujatia, výzvy, udalosti, alebo len nevšímavo prechádzajú okolo.