Antivíru Kaspersky sa darí aj napriek politickým prekážkam

Kaspersky Lab

Vyhral by Sovietsky zväz studenú vojnu, ak by jeho výrobky boli kvalitnejšie?

Ruský antivírus Kaspersky ročne neustále rastie, hoci ho najmä americké tajné služby majú na svojom blackliste. Bežných užívateľov a obyčajné firmy totiž nezaujíma politika toľko, čo samotná kvalita softvéru.

Niektorí analytici označujú súčasné vzťahy východu a západu ako novú studenú vojnu. Pravda, nový konflikt nie je hrozivý ako ten predtým. Nebuduje sa toľko protiatómových krytov. Studená vojna 2.0 sa vo veľkej miere odohráva v digitálnom priestore.

V septembri 2017 oznámili prestavitelia americkej vnútornej bezpečnosti, že zakazujú používanie softvéru od moskovskej firmy Kaspersky Lab v amerických inštitúciách. A po roku podobne zahlasoval Európsky parlament. Stalo sa tak po dlhšom tlaku tajných služieb, ktoré mali obavy už len pri pohľade na mapu (Kaspersky Labs sídli celkom blízko ruskej tajnej služby FSB, navyše jeho analytický tím v minulosti odhalil nejednu špionážnu aktivitu, a nie málo z nej vykonávajú aj západné služby pre svoje vlády). Ale cieľom tohto článku nie je konšpirovať o globálnych špiónskych vojnách.

Hoci hlasovanie europarlamentu bolo skôr odporúčacie, Europol s Kasperskym okamžite rozviazal spoluprácu. Pre firmu to bola nepochybne tvrdá rana – avšak medziročne spoločnosť aj tak rástla a stále rastie. V roku 2018 narástol Kaspersky o 4 percentá, takže jej príjmy sú nad 720 miliónmi dolárov. Prepad na oboch amerických kontinentoch síce Kasperskeho bolí, rast v zvyšku sveta (a aj v Európe) túto stratu nahradil. To preto, lebo vyše 20 rokov je Kaspersky výborný antivírus, ktorý sa neustále zlepšuje.

Západné vlády by radi videli na počítačoch skôr domáce produkty – užívatelia ale túto dilemu neriešia. Kaspersky slúži dobre, je to rýchly a spoľahlivý antivírový program. Užívatelia sú spokojní, ak je program lacný, má kvalitný štít, je špička v boji s malvérom a nezaujímajú sa až tak veľmi, že zakladateľ a CEO Eugen Kapersky je bývalý vojenský programátor. Ak firma so svojími zákazníkmi jedná slušne, má dôveru – a globálna značka nainštalovaná na 600 miliónoch zariadení si nemôže dovoliť byť neseriózna.

Antivírus Kaspersky je používateľsky prívetivý, má veľa pomôcok (napríklad pri práci s mailami, heslami, detské ochrany) – a je dôkazom, že digitálna globalizácia svet naozaj zblížila a politika nemusí produktu ublížiť, ak sa jeho výrobca snaží. Pre zlepšenie dôvery napríklad presunul veľkú časť infraštruktúry do tradične neutrálneho Švajčiarska.

Foto: aljazeera.com