
Nie ste prví, komu napadlo predávať veci na internete. Vlastne je výborný nápad – ak viete ako na to. Ak nie ste úplne obchodnícky typ, alebo neviete pracovať s internetom, možno toto podnikanie nie je pre vás.
V opačnom prípade – prečo to neskúsiť? Prevádzkovať eshop sa dá pokojne popri inej práci (štúdiu, materskej…). V prípade malého eshopu sa dokážete obísť bez drahého nájmu alebo zamestnancov. S arzenálom dostupných lacných kuriérov môže byť každý človek flexibilný podnikateľ. Ak máte dobrý nápad, ľahko premeníte hobby na zárobkovú činnosť.
Preskočme teraz veci výber produktov, vypĺňanie byrokracie, porovnávanie cien či prieskum trhu na to hlavné: ako si urobiť webstránku. Tvorba eshopu je dnes jednoduchšia ako kedykoľvek predtým a trochu technickejší človek to zvládne aj sám, dokoca s nástrojmi, ktoré sú na internete zdarma vo veľkom množstve. Ak o tvorbe eshopov nič neviete, nevadí. Na to sú tu firmy a webmasteri, aby vám pomohli. Stačí si vybrať.
Teraz ku komunikácii. Ako majiteľ budúceho eshopu by ste mali mať jasnú predstavu (v hrubých obrysoch), ako by váš projekt mal vyzerať. Pred vznikom eshopu by ste mali mať urobené potrebné rozhodnutia.
- Produkt. Budete mať malý eshop s jedným až desiatimi produktami, alebo budete ponúkať tisíce produktov ako zmluvný sprostredkovateľ? V tom druhom prípade asi nebudete mať vlastný sklad, ale stránku musíte mať profesionálnu aj tak. Vždy platí, že produkt je na prvom mieste, cena, marketing a podmienky sú dôležité až potom.
- Brand, logo, design. Určite musíte vedieť, ako vlastne chcete na internete vyzerať. Farby, logo – na to je lepšie mať profi výtvarníka. Aj keď s dnešnými AI nástrojmi, samozrejme, už to vlastne ani nie je podmienka. Vzhľad eshopu je to prvé, čo udrie zákazníkovi do očí a podľa toho sa rozhodne, či vás v nasledujúcej sekunde vypne, alebo si bude pozerať vašu ponuku ďalej.
- Kto sú moji zákazníci? Ako ich budem oslovovať? Čiže marketing. Ani ten najlepší eshop nestojí za nič, ak o ňom nikto nevie. Musíte zvládnuť online ale aj offline reklamné systémy, mali by ste byť dostupní na sociálnych sieťach a mať vytvorený systém tak, že sa vám zákazník dovolá, alebo mu odpoviete rýchlo cez chat či cez e-mail. Všetko to musí byť implementované vo vašom shope.
- Funkcie na eshope. Do vášho obchodu môžete pridávať newslettre, zľavy, darčky, a celkovo, pracovať so zákazníkom. Fantázii sa medze nekladú.
- Logistika. Ako sa tovar dostane k zákazníkovi? Bude to rýchle a lacné? Ľudia to tak chcú. Vás eshop by mal byť v tomto transparentný a pravdivo informovať o tom ako veci poputujú k zákazníkom.
Počas procesu tvorby eshopu sa u vás môžu vyskytnúť prekážky a pochybnosti. To je normálne. Nenechajte sa odradiť! Pripomeňte si prečo to robíte a aký úspech môžete dosiahnuť, ak sa váš plán podarí. Človek musí byť realistický, ale úspech neprichádza cez noc – aj tie najväčie eshopy na svete začínali mravenčou prácou v garáži. Hľadajte inšpiráciu, hľadajte podporu. Ak niečo nevyjde, pamätajte si, že aj to je súčasťou úspechu. Problémy sa analyzujú, nevzdáva sa kvôli nim. Podnikateľ, ktorý vie čo chce, a má energiu sa učiť, sa na trhu nestratí.