Kedy sa vyplatí dať si opraviť mobil

Pokazený telefón

Sú situácie – a obzvlášť to platí pri elektronike – keď sa rozbije jedna súčiastka, ale oprava je taká drahá, že sa vyplatí skôr kúpiť novú vec. Spolu s rýchlosťou technologických pretekov sa tak z telefónov stal spotrebný tovar. V skutočnosti sa veľakrát oplatí dať si telefón (tablet, notebook atď) dať opraviť.

Ťažké rozhodovanie – investovať opäť do starej obľúbenej hračky, alebo si kúpiť novú nablýskanú? Výrobca je všetkými piatimi za novú kúpu. Premýšľajúci človek si najskôr položí niekoľko otázok. Napríklad či je nový smartfón naozaj lepší? Ide o ozajstný výrazný upgrade, alebo o to isté, čo predtým, možno s nejakými kozmetickými zmenami? Telefónov je na trhu také obrovské množstvo a nie vždy novší model znamená aj lepší model. Niektoré časti – ako displeje a kamery – sa zlepšujú raketovou rýchlosťou, iné veci ako napríklad batéria alebo odolnosť prístroja nasadenému tempu nestíhajú.

Či chceme opravu je jednoduché si vypočítať. Ako „starý“ je náš telefón? Ako dlho ho budeme ešte používať? Ak má všetko, čo treba, aplikácie fungujú, obrázky sú v dostatočnej kvalite, internet nehapruje, je predpoklad, že nám môže telefón vydržať aj pár rokov. Potom prichádza fáza kalkulácie opravy. Ak nový telefón stál 300 eur a oprava je za 180, to je už veľa. Dobrý opravár vám vypočíta cenu automaticky online. Máte napríklad pokazený Samsung, idete na stránku, ktorá ponúka opravy mobilov Samsung, zadáte si súčiastku na výmenu a systém vám ponúkne cenu aj čas opravy (ak si teda diagnózu viete určiť sami). Ak nová súčiastka stojí 25 euro, pri drahom telefóne je jasné, že sa vyplatí oprava.

Mimochodom, rozbitý telefón môžete predať opravárovi na súčiastky – odniekaľ ich predsa brať musí (autorizované servisy sú drahšie, ale zase používajú časti iba nové a priamo od výrobcu).  V tomto článku, samozrejme, neriešime situáciu, keď je smartfón v záruke a porucha nebola vaša chyba.

Ale sú aj iné dôvody na opravu. Napríklad máte na svojom prístroji uložené niečo, čo by ste radi získali späť. Alebo máte k svojmu telefónu sentimentálny vzťah, dostali ste ho do daru od drahej osoby, alebo si nechcete navykať na nové ovládanie. Takisto si zrátate čas – ak vám niekto povie, že vám opraví telefón o týždeň, možno sa vám nebude chcieť čakať. Dnešné servisy by mali byť flexibilné (inak sa na trhu neuživia) a pokiaľ je to možné, mali by ponúkať opravu na počkanie, alebo do niekoľkých hodín.